Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!
 
NEWSLETTER
 
| Text size
   

Billboard Greek AirplayΠαπαρίζου Έλενα
Baby It's Over
Billboard Hot 100Carly Rae Jepsen
Call Me Maybe
Billboard 200Linkin Park
Living Things
Dance Club SongsEva Simons
I Don't Like You
MTV Hit ListRihanna
Where Have you Been

This is the end ή no pasaran;



Της Έφης Παπαζαχαρίου

 

 

** “This is the end / Beautiful friend / This is the end / My only friend, the end / Of our elaborate plans, the end / Of everything that stands, the end…  / … Lost in a Roman... wilderness of pain / And all the children are insane / All the children are insane / Waiting for the summer rain, yeah” …”, αναφώνησε ο Jim κάτι δεκαετίες πίσω, αλλά με όσα γίνονται είναι λες και το είπε μόλις χθες. Το ότι είναι κομματάρα πηγαίνει σε δεύτερη μοίρα τούτες τις ώρες… περιμένουμε την βροχή μπας και καθαρίσει η βρώμα…

 

 

1

** Τάμα το είχα από μικρό παιδί, όταν πάω Παρίσι να περάσω να πω ένα “γεια” στον Jim Morrison, στο κοιμητήριο Père Lachaise. Όταν τελικά το κατάφερα, πριν κάτι χρόνια, ήταν η εποχή που είχαν κλέψει ήδη την προτομή και το μικρό μνήμα, απεριποίητο και πνιγμένο στα γκράφιτι, στεκόταν εκεί κάπως θλιβερό, ανάμεσα στα άλλα, των κοινών θνητών. Στάθηκα λίγο μαζί με κάποιους άλλους, συγκινήθηκα, εκτονώθηκα κι έφυγα χωρίς να αφήσω λουλούδια ή να βγάλω φωτογραφία, κρατώντας πάντα στην άκρη του μυαλού μου ότι «ο Jim μπορεί και να μην είναι εκεί». Πήγα για έναν γρήγορο καφέ στην καφετέρια του κοιμητηρίου, πως μου ήρθε κι αυτό… λες κι είχα βγει από κηδεία κανονική –κι έπαθα πλάκα βλέποντας παντού γύρω γύρω στους τοίχους κάδρα με πορτραίτα, σκίτσα κι οτιδήποτε άλλο του Jim. «Μα καλά», ρώτησα τον σερβιτόρο, «γιατί υπάρχουν τόσοι πίνακες του Morrison στους τοίχους σας και κανενός άλλου; Τόσοι διάσημοι είναι θαμμένοι εδώ…», απόρησα, όσο big fan κι αν είμαι του ενός και μοναδικού. «Είναι ο τάφος που έχει τις περισσότερες επισκέψεις κι ο μόνος που φυλάνε μέσα εκεί…», μου απάντησε…

 

 

morrison1

Λίγο καιρό μετά πρέπει να μπήκε το νέο μνήμα που δεν μου άρεσε καθόλου επίσης, αυτό με την μακάβρια μαύρη πλάκα που γράφει και στα ελληνικά «Κατά τον δαίμονα εαυτού»… Δηλαδή βρε παιδιά, εσείς που το βάλατε εκεί αυτό, τι θέλετε να πείτε, να καταλάβω κι εγώ –ποιος σας έδωσε το δικαίωμα να ορίσετε τα πράγματα;  Δεν ξαναπήγα. Προτίμησα να έχω για πάντα τον μέγα ατίθασο ποιητή στην καρδιά μου, έτσι όπως τον είχα νιώσει εγώ, έτσι όπως τον έβλεπα στο πόστερ του δωματίου μου κάθε βράδυ πριν κοιμηθώ, έτσι όπως με είχε συνεπάρει με το άγριο πάθος, την μουσική, τα λόγια του στα τραγούδια, στα ποιήματα, στα γραπτά του κι όχι όπως τον «φτιάχνανε» οι άλλοι, χρησιμοποιώντας την αύρα  του, για να μας τον πασάρουν. Γιατί ούτε ο μίζερος τάφος του ούτε η ταινία του Oliver Stone ούτε η παρωδία-συναυλία των Doors στον Λυκαβηττό με τον Ian Astbury των Cult στα μικρόφωνα ούτε οτιδήποτε άλλο τόσα χρόνια κατάφερε να δώσει κάτι από αυτόν…

Γιατί τα θυμήθηκα τώρα όλα αυτά; Γιατί στις 3 Ιουλίου συμπληρώνονται 40 χρόνια από τότε που πέταξε ψηλά πάνω από εμάς για να αναζητήσει τις Πύλες της Αντίληψης…

 

 

 

drivas2

** Ο ήχος λοιπόν είναι μια πολύ περίεργη υπόθεση… Ο ήχος της μουσικής, ο ήχος του δρόμου, ο ήχος της γλώσσας, ο ήχος της σιωπής… Ο ήχος σε χιλιάδες διαφορετικές διαστάσεις, εκφορές, εκδοχές και καταστάσεις. Ο εικαστικός/σκηνοθέτης Γιώργος Δρίβας –που ζει μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου– πειραματίζεται με τον ήχο της γλώσσας, της ελληνικής, στην άκρως ενδιαφέρουσα μικρού μήκους ταινία του “Sequence Error” (τίτλος εμπνευσμένος από το λεγόμενο «Σφάλμα Ακολουθίας» στην Πληροφορική), που παρουσιάζεται στην πολύ καλή ομαδική έκθεση -30 Ελλήνων εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης που έχουν ζήσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους στο εξωτερικό-, “Πολυγλωσσία” στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, ως τις 30 Ιουνίου. Κι αν δεν προλάβετε να την δείτε εκεί, φροντίστε να την δείτε όπου αλλού προβληθεί.

 

 

 

drivas1

Ο σχεδιασμός του ήχου παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία που μιλάει για την κρίση ενός –όποιου– συστήματος και πως φθάνουμε να την βιώνουμε δραματικά, ως αυτόνομες μονάδες, στην προσωπική μας ζωή. Ακριβώς λοιπόν επειδή το θέμα είναι μεν η δική μας αλλά τελικά η παγκόσμια κρίση, η κάθε κρίση κάθε συστήματος, η ελληνική γλώσσα στην ταινία είναι “πειραγμένη”, επεξεργασμένη έτσι ώστε οι λέξεις και οι προτάσεις να ακούγονται παραμορφωμένες, μακριά από τον φυσικό τους ήχο κι επαναλαμβανόμενες τόσο ώστε να χρειάζεται να διαβάζεις τους αγγλικούς υπότιτλους (την παγκόσμια γλώσσα της εποχής δηλαδή), για να κατανοήσεις επακριβώς αυτό που ακούς. Πολύ ενδιαφέρον πείραμα τόσο ως ιδέα όσο και ως υλοποίηση, πραγματικά. Λεπτομέρεια: οι συμβολικοί μονόλογοι των εκφραστών του συστήματος στην ταινία (αποδίδονται από τους Γιάννη Τσορτέκη και Πάνο Κρανιδιώτη αντίστοιχα), αποτελούν συρραφή κομματιών από δύο ιστορικούς λόγους - ο ένας του Τσε Γκεβάρα προς το Εργατικό Συνδικάτο της Κούβας το 1962, ο άλλος του Αμερικανού στρατηγού Μάρσαλ το 1947 για την ανάγκη να βοηθήσει η Αμερική την Ευρώπη που κατέρρεε οικονομικά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο…

 

http://www.drivas.org/

http://www.sgt.gr/gr/programme/event/207

 

 

** Με όλα αυτά λοιπόν που ακούγονται και πράττονται αυτές τις δύσκολες μέρες από αδαείς -χοντρούς ή μη- καρεκλάτους της εξουσίας, επαναλαμβάνω από το πρωί ως το βράδυ τη διαχρονική ρήση του μεγάλου Πετρόπουλου «Οι ηλίθιοι είναι αήττητοι» και βγαίνω στους δρόμους προσπαθώντας να μη χάνω το κουράγιο μου, βάζοντας μόνιμα μπροστά μου το «μότο» των REM στο υπέροχο «Drive», «Hey kids, rock and roll / Nobody tells you where to go, baby».

No pasaran που λένε, ρε γμτ…


Deprecated: Function strftime() is deprecated in /home/mystery/public_html/scripts/functions.php on line 373

Deprecated: Function strftime() is deprecated in /home/mystery/public_html/scripts/functions.php on line 374
Ενημέρωση: 29-06-2011